Sorting
Source
Legimi
(239)
ebookpoint BIBLIO
(196)
Katalog księgozbioru
(40)
Form of Work
E-booki
(420)
Książki
(40)
Publikacje popularnonaukowe
(24)
Audiobooki
(20)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(7)
Poradniki i przewodniki
(3)
Publikacje naukowe
(2)
Status
available
(44)
unavailable
(13)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(31)
Filia Starówka
(5)
Filia Siódemka
(3)
Filia Gosławice
(4)
Wypożyczalnia dla Dzieci
(1)
Filia Chorzeń
(5)
Filia Medyczna
(5)
Filia Łężyn
(3)
Czytelnia dla Dorosłych
(1)
Author
Heller Michał
(75)
Brożek Bartosz
(30)
Chawziuk Tadeusz
(20)
Rossowski Dariusz
(18)
Stelmach Jerzy
(16)
Hohol Mateusz
(11)
Pabjan Tadeusz
(11)
Życiński Józef
(10)
Drobniak Szymon
(9)
Grandin Temple
(8)
Szadkowski Paweł
(8)
Załuski Wojciech
(8)
Grygiel Wojciech P
(7)
Heller Michał (1936- )
(7)
Kalinowski Kasper
(7)
Lanczewski Tomasz
(7)
Woleński Jan
(7)
Bieniok Bogumił
(6)
Brożek Anna
(6)
Dennett Daniel C
(6)
Kurek Łukasz
(6)
Lamża Łukasz
(6)
Woods Vanessa
(6)
Gorazda Marcin
(5)
Hare Brian
(5)
Lamża Zuzanna
(5)
Liana Zbigniew
(5)
Liszka-Drążkiewicz Agnieszka
(5)
Surdykowski Jerzy
(5)
Tammet Daniel
(5)
Wołoszyn Kinga
(5)
Łokas Ewa
(5)
Brendborg Nicklas
(4)
Damasio Antonio
(4)
Davies Paul
(4)
Dunbar Robin
(4)
Głuszak Alicja
(4)
Kiper Dasha
(4)
Lasota Jean-Pierre
(4)
LeDoux Joseph
(4)
Obolevitch Teresa
(4)
Panek Richard
(4)
Poldrack Russell A
(4)
Tuz Adam
(4)
Waal Frans de
(4)
Zimmer Carl
(4)
Śmietana Rafał
(4)
Binder Anna
(3)
Cha Victor
(3)
Cohen Andrew
(3)
Cox Brian
(3)
Dehaene Stanislas
(3)
Dudek Dominika
(3)
Dunn Rob
(3)
Eric Kandell
(3)
Gibbs Daniel
(3)
Godfrey-Smith Peter
(3)
Harkup Kathryn
(3)
Knoll Andrew H
(3)
Kucharzyk Bartłomiej
(3)
Madimba Astrid
(3)
Moore Debra
(3)
Mączka Janusz
(3)
Noble James M
(3)
Pardo Ramon Pacheco
(3)
Ranney Marcus
(3)
Schumann Andrew
(3)
Ukata Chinny
(3)
Urbańczyk Piotr
(3)
Łakomik Katarzyna
(3)
3 January Weiner
(2)
Aguirre Anthony
(2)
Audi Robert
(2)
Barbour Julian
(2)
Barker Teresa H
(2)
Barwich Ann-Sophie
(2)
Bergen Benjamin K
(2)
Berns Gregory
(2)
Bloch Sidney
(2)
Bloom Paul
(2)
Brackel Benjamin von
(2)
Bradshaw G.A
(2)
Brown Kerry
(2)
Brożek Atka
(2)
Budzanowska Anna
(2)
Caruso Gregg D
(2)
Chittka Lars
(2)
Davis Katie
(2)
Dehaene Stanislas (1965- )
(2)
Dembiński Bogdan
(2)
Downer Lesley
(2)
Dunbar R. I. M. (1947- )
(2)
Dąbrowski Andrzej
(2)
Ellison Katherine
(2)
Elvis Martin
(2)
Evans Dwight
(2)
Everett Daniel L
(2)
Fetter-Vorm Jonathan
(2)
Ghidini Tommaso
(2)
Gibson David J
(2)
Year
2020 - 2025
(400)
2010 - 2019
(75)
Time Period of Creation
2001-
(31)
1901-2000
(1)
Country
Poland
(475)
Language
Polish
(475)
English
(1)
Audience Group
Kobieta
(1)
Opiekunowie i opiekunki rodzinni
(1)
Demographic Group
Literatura amerykańska
(2)
Literatura brytyjska
(1)
Subject
Mózg
(6)
Kosmologia
(4)
Empatia
(3)
Etologia
(3)
Ewolucja
(3)
Język
(3)
Neuropsychologia
(3)
Otępienie
(3)
Autyzm
(2)
Choroba Alzheimera
(2)
Chorzy z chorobą Alzheimera
(2)
Człowiek
(2)
Filozofia
(2)
Językoznawstwo kognitywne
(2)
Leczenie
(2)
Ludzie a zwierzęta
(2)
Neurobiologia
(2)
Opieka długoterminowa
(2)
Osoby z autyzmem
(2)
Pochodzenie człowieka
(2)
Postawy
(2)
Społeczeństwo
(2)
Sztuczna inteligencja
(2)
Teologia
(2)
Uczenie się
(2)
Uzależnienie (nałóg)
(2)
Wspólnota
(2)
Zaburzenia pamięci
(2)
Zachowanie
(2)
Aborcja
(1)
Algorytmy
(1)
Alpinizm
(1)
Antropologia społeczna
(1)
Antykoncepcja
(1)
Astronomia
(1)
Astronomowie
(1)
Badania naukowe
(1)
Bakterie
(1)
Behawioryzm
(1)
Bell, Jocelyn (1943- )
(1)
Biegi długodystansowe
(1)
Big data
(1)
Biogeografia
(1)
Biogerontologia
(1)
Capua, Ilaria (1966- )
(1)
Choroba Parkinsona
(1)
Choroby afektywne dwubiegunowe
(1)
Choroby ginekologiczne
(1)
Choroby macicy
(1)
Choroby odzwierzęce
(1)
Chorzy z otępieniem
(1)
Ciało ludzkie
(1)
Człowieczeństwo
(1)
Depresja psychiczna
(1)
Diagnostyka medyczna
(1)
Drobnoustroje
(1)
Du Châtelet, Gabrielle Émilie Le Tonnelier de Breteuil (1706-1749)
(1)
Duchowieństwo katolickie
(1)
Długowieczność
(1)
Einstein-Marić, Mileva (1875-1948)
(1)
Ekologia
(1)
Endometrioza
(1)
Etyka
(1)
Farmakoterapia
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia nauki
(1)
Filozofowie
(1)
Fitogeografia
(1)
Franklin, Rosalind (1920-1958)
(1)
Geografia
(1)
Geometria
(1)
Germain, Sophie (1776-1831)
(1)
Gibbs, Daniel
(1)
Gospodarka
(1)
Grandin, Temple (1947- )
(1)
Grzyby
(1)
Heller, Michał (1936- )
(1)
Hildegarda (święta ; 1098-1179)
(1)
Histerektomia
(1)
Historia
(1)
Historia nauki
(1)
Hodgkin, Dorothy (19010-1994)
(1)
Hypatia (ok. 370-415)
(1)
Inteligencja u zwierząt
(1)
Interakcje społeczne
(1)
Interpłciowość
(1)
Johnson, Katherine (1918-2020)
(1)
Joliot-Curie, Irène (1897-1956)
(1)
Język angielski
(1)
Językoznawstwo
(1)
Kobieta
(1)
Komunikacja werbalna
(1)
Kowalewska, Sofja (1850-1891)
(1)
Kreatywność
(1)
Kultura
(1)
Lamarr, Hedy (1913-2000)
(1)
Language and languages
(1)
Leavitt, Henrietta (1868-1924)
(1)
Levi-Montalcini, Rita (1909-2012)
(1)
Lovelace, Ada King (1815-1852)
(1)
Subject: time
1901-2000
(5)
2001-
(5)
1945-1989
(3)
1989-2000
(3)
1001-1100
(2)
1101-1200
(2)
1301-1400
(2)
1401-1500
(2)
1501-1600
(2)
1601-1700
(2)
1701-1800
(2)
1801-1900
(2)
301-400
(2)
401-500
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
101-200
(1)
1201-1300
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
300-201 p.n.e.
(1)
400-301 p.n.e.
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Subject: place
Afryka
(1)
Anglia (Wielka Brytania)
(1)
Portland (Stany Zjednoczone, stan Oregon)
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Tajwan
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(23)
Poradnik
(4)
Esej
(3)
Pamiętniki i wspomnienia
(3)
Publicystyka
(2)
Antologia
(1)
Biografia
(1)
Kalendarium
(1)
Listy
(1)
Wywiady
(1)
Domain
Medycyna i zdrowie
(13)
Psychologia
(13)
Biologia
(10)
Historia
(5)
Językoznawstwo
(4)
Nauka i badania
(4)
Socjologia i społeczeństwo
(4)
Filozofia i etyka
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Geografia i nauki o Ziemi
(2)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(2)
Religia i duchowość
(2)
Fizyka i astronomia
(1)
Informatyka i technologie informacyjne
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Ochrona środowiska
(1)
475 results Filter
Book
In basket
Latające świnie : jak umysł tworzy znaczenie / Benjamin K. Bergen ; tłumaczenie Zuzanna Lamża. - Wydanie III (dodruk). - Kraków : Copernicus Center Press, 2024. - 379, [2] strony : fotografie, ilustracje, wykresy ; 22 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 361-375. Indeks.
Jak wyobraźnia pomaga nam w rzeczywistym działaniu? Na ile sposobów można czytać ten sam tekst? Czym są ucieleśnione symulacje i jaką rolę odgrywają w rozumieniu języka? Zasadniczym zadaniem języka jest przekazywanie znaczenia, niezależnie od tego, czy w danym momencie ton wypowiedzi jest szorstki, przekonujący, nabrzmiały emocją czy opływający w niedomówienia. Wprawiamy w wibracje struny głosowe po to, żeby nasze najskrytsze myśli pojawiły się w umyśle drugiej osoby. Możemy mówić o wszystkim – od nowego szczeniaka, przez rowerową wycieczkę po parku, po rzeczy, które tak naprawdę nie istnieją, jak latające świnie – a kiedy to robimy, nasi słuchacze wypełniają obraz detalami, o których nigdy nie wspominaliśmy: zapachem mokrej sierści czy zielenią równo przystrzyżonych trawników. Jak to możliwe? Jaki mechanizm za tym stoi? Kognitywista Benjamin K. Bergen z dziesiątek najnowszych badań z zakresu psychologii, językoznawstwa i neuronauk wysnuwa nową teorię znaczenia. Wprowadza nas w świat ucieleśnionych symulacji, w którym nasz umysł pomaga sobie w rozumieniu, tworząc przebogate wizualizacje za pomocą ewolucyjnie starszych struktur mózgu zajmujących się, między innymi, percepcją i ruchem. Sensu słów nie można zawrzeć w samych tylko definicjach – Bergen pokazuje nam, jak naprawdę możemy go poczuć.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 159.9 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia, netografia na stronach 393-410.
Można je „wypikać”, można zastąpić gwiazdką, można ocenzurować – mimo to, przekleństwa są tak pociągające, że nie jesteśmy w stanie przestać ich używać. W jak dotąd najzabawniejszym i najklarowniejszym omówieniu najświeższych naukowych doniesień na ten temat Benjamin Bergen tłumaczy, dlaczego tak jest i co mówi nam to, o naszym języku i umyśle.Niemal wszyscy klniemy – po zbyt wielu drinkach, kopnięciu się w palec albo przyłapani na gorącym uczynku. Kiedy jednak zakazuje się używania przekleństw w telewizji czy cenzuruje książki, siedzimy bezczynnie. Uważamy, że powinno się wyciąć wulgaryzmy ze swojego słownika i karzemy dzieci, kiedy wykrzykują te same słowa, które z ulgą wymrukujemy pod nosem sekundę po tym, jak pójdą spać. Wygląda na to, że przeklinanie jest tą intymną częścią naszego życia, której istnienie zdecydowaliśmy się wyprzeć.W swoim przełomowym, ale i żywiołowo lekkim przedzieraniu się przez językowe niziny, Bergen odpowiada na intrygujące pytania: Jak to się dzieje, że pacjenci po zawale, utraciwszy zdolność mówienia, wciąż krzyczą Szlag!, kiedy są zdenerwowani? Dlaczego pierwszym słowem samoańskich maluchów nie jest mama tylko żryj gówno? Jak to się stało, że Wacek przestał być tylko jednym z wielu imion? Dlaczego gówno jest wulgarne, a kupcia tylko dziecinna? Czy obelgi zmieniają nasz stosunek do obrzucanych nimi osób? I dlaczego, pokazując faka, prostujemy środkowy palec?Błyskotliwe jak diabli i zajebiście śmieszne, What the F jest obowiązkową lekturą dla wszystkich, którzy chcą dowiedzieć się, jak i dlaczego przeklinamy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
All copies are currently on loan: sygn. 80/81 (1 egz.)
Book
In basket
Rozpoczęła się kolejna wielka wędrówka gatunków. Strefy klimatyczne zaczęły się przesuwać z równika w kierunku obu biegunów. Zwierzęta i rośliny wyruszają więc w drogę w poszukiwaniu lepszych warunków do życia. Nadchodzi całkiem nowy świat. A co będzie z nami? My, ludzie, mamy większe możliwości adaptacji niż pozostałe gatunki. Możemy wycofać się do klimatyzowanych domów, uprawiać rośliny odporne na wysokie temperatury i opracowywać zaawansowane systemy nawadniania szklarni. Potrafimy przemieszczać się na duże odległości w krótkim czasie. Wiemy też dokładnie, dokąd się udać, aby znaleźć chłodniejsze obszary na wyższych szerokościach geograficznych, gdzie będziemy mogli rozpocząć nowe życie. Benjamin von Brackel nie bez przyczyny zaczyna swoją opowieść od trzepotu skrzydeł niewielkiego górskiego motyla. Ten dźwięk odbija się zwielokrotnionym echem i wraca w postaci wielkich pytań o przyszłość naszego świata.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia dla Dzieci
There are copies available to loan: sygn. 5 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 235-269.
Jak przeciwdziałać starzeniu się? Dlaczego mieszkańcy niektórych rejonów świata cieszą się dwa razy dłuższym życiem niż inni? Dlaczego optymiści później się starzeją? Próbując znaleźć odpowiedzi, Nicklas Brendborg zabiera nas w ekscytującą podróż dookoła świata: od Morza Grenlandzkiego przez Wyspę Wielkanocną po afrykańskie królestwa golców piaskowych. Na naszej drodze spotkamy komórki zombie, młodniejące meduzy oraz rekina, który widział zatonięcie Titanica.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Filia Chorzeń
There are copies available to loan: sygn. 61 (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
Tajwan jest kwitnącą demokracją z prężnie działającą gospodarką. Jedna z tajwańskich firm odpowiada za 90% produkcji półprzewodników na świecie. Z Tajwanu pochodzi też znany na całym świecie przysmak – bubble tea. W oczach Stanów Zjednoczonych i Zachodu Tajwan stanowi bastion wolności powstrzymujący nieustępliwą politykę Chin. Mimo to pozostające pod rządami Xi Jinpinga Chiny coraz wyraźniej podkreślają, że Tajwan jest częścią ich terytorium i musi powrócić pod chińskie panowanie. Kim są Tajwańczycy, jak wygląda ich życie i jak definiują swoją tożsamość? Jak wygląda ich relacja z Chińczykami? Jaki wpływ na nią miała skomplikowana historia tej małej wyspy? Dzięki niedostępnym dla innych kontaktom z przywódcami politycznymi Tajwanu oraz drobiazgowej wiedzy o historii i kulturze wyspy profesor Kerry Brown oferuje nowe spojrzenie na Tajwan, na dwadzieścia trzy miliony ludzi, które go zamieszkują, oraz na sposób, w jaki Tajwańczycy unikają wpadnięcia w klincz geopolitycznego pojedynku. Tajwan to pulsująca hybryda, która nie należy ani do Zachodu, ani do Chin. Ta książka jest dla każdego, kto chce lepiej poznać wyjątkową historię tej niewielkiej wyspy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
All copies are currently on loan: sygn. 30 (1 egz.)
Book
In basket
Jak się uczymy? : dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery... jak dotąd / Stanislas Dehaene ; tłumaczenie: Dariusz Rossowski. - Wydanie I. - Kraków : Copernicus Center Press, 2021 - 411, [5] stron, [16] stron tablic : fotografie, ilustracje, wykresy ; 23 cm.
Tytuł oryginału: How we learn : why brains learn better than any machine ... for now.
Bibliografia na stronach 351-394. Indeks.
Odkrywcze spojrzenie na badania nad fenomenalnymi zdolnościami mózgu do nauki a także nad potencjałem imitujących je programów komputerowych. Ludzki mózg jest rewelacyjnym urządzeniem. Posiada nadzwyczajną zdolność do przeprogramowywania się, która stanowi niewyczerpane źródło inspiracji dla dzisiejszych twórców sztucznej inteligencji. Jak się uczymy? Jakie wrodzone biologiczne fundamenty leżą u podstaw naszych zdolności do przyswajania informacji? Dlaczego w ogóle ewolucja wymyśliła proces nauki? Sięgając do najnowszych odkryć z zakresu informatyki, neurobiologii, psychologii poznawczej i pedagogiki, Stanislas Dehaene prezentuje, jak naprawdę przebiega proces nauki oraz w jaki sposób można maksymalnie wykorzystać a nawet wzmocnić algorytmy mózgu do uczenia się: w szkołach i na uniwersytetach oraz na co dzień, niezależnie od wieku. Autor uczy nas, jak się uczyć dzięki prostym rozwiązaniom dotyczącym zabawy, ciekawości, kontekstu społecznego, koncentracji a także snu. Nader treściwa książka dla pedagogów, rodziców i innych zainteresowanych tym, jak najefektywniej wspomagać dążenie do wiedzy Publishers Weekly
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Filia Starówka
There are copies available to loan: sygn. 159.9 (1 egz.)
Kontrola księgozbioru 01.12.2025 - 14.12.2025
Book
In basket
Jak się uczymy? : dlaczego mózgi uczą się lepiej niż komputery... jak dotąd / Stanislas Dehaene ; tłumaczenie: Dariusz Rossowski. - Wydanie II (dodruk). - Kraków : Copernicus Center Press, 2025. - 411, [5] stron, [16] stron tablic : fotografie, ilustracje, wykresy ; 22 cm.
Bibliografia na stronach 351-394. Indeks.
Odkrywcze spojrzenie na badania nad fenomenalnymi zdolnościami mózgu do nauki a także nad potencjałem imitujących je programów komputerowych. Ludzki mózg jest rewelacyjnym urządzeniem. Posiada nadzwyczajną zdolność do przeprogramowywania się, która stanowi niewyczerpane źródło inspiracji dla dzisiejszych twórców sztucznej inteligencji. Jak się uczymy? Jakie wrodzone biologiczne fundamenty leżą u podstaw naszych zdolności do przyswajania informacji? Dlaczego w ogóle ewolucja wymyśliła proces nauki? Sięgając do najnowszych odkryć z zakresu informatyki, neurobiologii, psychologii poznawczej i pedagogiki, Stanislas Dehaene prezentuje, jak naprawdę przebiega proces nauki oraz w jaki sposób można maksymalnie wykorzystać – a nawet wzmocnić – algorytmy mózgu do uczenia się: w szkołach i na uniwersytetach oraz na co dzień, niezależnie od wieku. Autor uczy nas, jak się uczyć dzięki prostym rozwiązaniom dotyczącym zabawy, ciekawości, kontekstu społecznego, koncentracji a także snu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 159.9 (1 egz.)
Book
In basket
(Nauka i Religia)
Bibliografia, netografia na stronach 281-298. Indeks.
W jaki sposób powinniśmy myśleć o religii i nauce oraz ich relacji we współczesnych społeczeństwach? Niektóre grupy religijne sprzeciwiają się ewolucji; niektórzy ateiści twierdzą, że nauka jest po ich stronie. Inni godzą swoje przekonania religijne z nauką albo uważają, że nauka i wiara dotyczą fundamentalnie różnych aspektów ludzkiego życia. Czym właściwie jest religia: wiarą i zaufaniem w istnienie Boga? Jak mamy odróżnić sens od przesądu? Co nauka ma do powiedzenia o tego rodzaju sprawach? Ta książka dotyczy sposobów, na jakie podchodzimy do dwóch głównych wymiarów ludzkiej egzystencji, naukowego poszukiwania przekraczającej kulturowe ograniczenia i subiektywne preferencje wiedzy, na której można polegać, a także religijnego poszukiwania znaczenia i orientacji w naszym życiu, stanowiącego ważny aspekt kultury i subiektywnej egzystencji. Analizując źródła niezgody i dezorientacji, niniejszy przewodnik stara się pomóc w rozwinięciu lepszego rozumienia nauki, religii i kontekstów, w których te dwa wielkie ludzkie przedsięwzięcia wchodzą w relacje.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 0 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 243-251. Indeks.
Dlaczego spośród kilkunastu żyjących niegdyś gatunków hominidów przetrwał właśnie homo sapiens? W czym jesteśmy inni od istot, z którymi zamieszkujemy tę samą planetę? Kiedy i jak doszło do tego odróżnienia? W książce "Nowa historia ewolucji człowieka" znany brytyjski antropolog szuka odpowiedzi na te pytania. Kim więc jesteśmy my, gatunek malarzy i poetów? Jak do tego doszliśmy? Jak to się stało, że ci bezimienni artyści z jaskiń południowej Europy trafili tam, by uprawiać swoje rzemiosło tak dawno temu? Skąd przybyli? Dlaczego, spośród wszystkich gatunków w historii, tylko oni wpadli na to, by zostawić po sobie te subtelne ślady? I, to być może najciekawsze pytanie, dlaczego je zostawili? "Nowa historia ewolucji człowieka" to fascynująca odyseja, wyprawa przez mgły czasu do zamierzchłej przeszłości. Próba zrozumienia, co właściwie tak mocno odróżnia nas od wszystkich innych gatunków, dlaczego mimo wspólnych początków tak oddaliliśmy się od pokrewnych nam stworzeń i dlaczego to właśnie nasz rodowód okazał się tak znakomity.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 56/57 (1 egz.)
Book
In basket
Pchły, plotki a ewolucja języka : dlaczego człowiek zaczął mówić? / Robin Dunbar ; tłumaczenie: Tomasz Pańkowski. - Wydanie trzecie (drugie w tej edycji). - Kraków : Copernicus Center Press, 2021. - 302, [1] strona : wykresy ; 23 cm.
Bibliografia na stronach 287-299. Indeks.
Jak to się stało, że spośród dziesiątków tysięcy gatunków jedynie ludzie opanowali zdolność mówienia? I dlaczego, mając tę wyjątkową umiejętność, zdajemy się robić z niej tak mały użytek? Robin Dunbar, światowej sławy antropolog i psycholog ewolucyjny przedstawia autorską wizję powstania języka i dowodzi, że język rozwinął się po to, by pozwolić nam... plotkować. To również opowieść o tym, jak zdrady, kłamstwa i oszustwa – a także silna presja aby je ograniczyć, uczyniły nas ludźmi. Według tej znakomitej, dowcipnej książki, wszyscy jesteśmy wścibscy i uwielbiamy plotkować. "Jest na to ewolucyjne wytłumaczenie: plotki, podobnie jak iskanie u innych naczelnych cementują więzi społeczne." "New York Times" "Absorbująca książka. Wykorzystując dane naukowe czyni z plotek, uważanych za społecznie złe, zjawisko pożyteczne." "Guardian" "Dunbar napisał prowokacyjną książkę o socjologii użycia języka. Fascynująca lektura! ""Library Journal"
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
All copies are currently on loan: sygn. 56/57 (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
Profesor biologii Rob Dunn i jego współpracownicy wykorzystali pojęcia i techniki synekologii, aby rozwikłać zagadki funkcjonowania powszechnie ignorowanego ekosystemu – ludzkiego domostwa. Ich badania wzbogacają nasze zrozumienie jego funkcji, a także pozwalają pojąć to, jak nasze interakcje z istotami żywymi zamieszkującymi środowisko domowe wpływają na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Jeśli kiedykolwiek chciałeś wiedzieć, z czym dzielisz swoją przestrzeń życiową, ta książka dostarczy ci obszernego źródła informacji. Niektóre cię zachwycą, niektóre przerażą. Cudowna, dobrze napisana książka dla tych, którzy są zainteresowani tym, co żyje wokół nich ( - i - dosłownie na nich). Nie czytać przed snem!
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 56/57 (1 egz.)
Filia Chorzeń
There are copies available to loan: sygn. 56/59 (1 egz.)
Book
In basket
Na okładce: Jak to się dzieje, że nikt mnie rozumie, a wszyscy mnie uwielbiają?
Zbiór najważniejszych pism autora zawartych w: "The world as see it", "Out of my later years", "Mein weltbild", oraz w innych publikacjach a także artykuły które wcześniej nie ukazały się w formie książkowej.
Źródła tekstów na stronach 521-522.
Najbardziej kompletny zbiór najważniejszych pism Alberta Einsteina.
Wkład Alberta Einsteina w dziedzinę nauki stanowi temat ogromnej liczby książek. Jednak niewiele dzieł przedstawia równie wszechstronny i osobisty portret tego niezwykłego człowieka, który jeszcze za życia stał się legendą. "Jak wyobrażam sobie świat", to najbardziej kompletny zbiór popularnych pism Alberta Einsteina. Ich tematyka obejmuje jego poglądy na kwestie religii, praw człowieka, ekonomii, zasad rządzenia państwem i wojny jądrowej, a także przystępne wyjaśnienie zagadnień dotyczących teorii względności, grawitacji oraz właściwości czasoprzestrzeni. Książka zawiera eseje Einsteina, począwszy od początków jego kariery, a skończywszy na ostatnim tekście z 1954 roku, czyli na rok przed jego śmiercią, kiedy to Einstein był powszechnie uznawany za jeden z najbardziej twórczych intelektów w historii ludzkości. W pierwszej części Einstein koncentruje się na problemach ludzkiej egzystencji, znajdujących się poza sferą zainteresowań świata czysto naukowego, prezentując przenikliwą świadomość znaczenia moralnych i intelektualnych aspektów natury ludzkiej - od zagadnień dotyczących równości i wolności do relacji osobistych i rozwoju duchowego. Druga część książki zawiera szczegółowy opis wkładu, jaki Einstein wniósł w naukę, opisanych przez niego samego w wielu listach i podczas rozmaitych przemówień.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Filia Łężyn
There are copies available to loan: sygn. 1 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 305-324. Indeks.
Jak zrozumieć i wspierać w rozwoju nastolatka z chorobą afektywną dwubiegunową? Choroba afektywna dwubiegunowa (ChAD) u nastolatków łączy w sobie najnowszą dostępną obecnie wiedzę naukową z rozsądnymi, praktycznymi radami rodziców, którzy zetknęli się z tym zaburzeniem nastroju u swoich dzieci. Porusza między innymi przyczyny choroby afektywnej dwubiegunowej, sygnały ostrzegawcze, na które należy zwrócić uwagę, możliwości leczenia dla młodych ludzi oraz praktyczne strategie pomocy nastolatkowi w radzeniu sobie w domu i w szkole. Zawiera także wskazówki, jakim językiem rozmawiać otwarcie o chorobie umysłowej i zdrowiu psychicznym z twoim dzieckiem oraz z każdą inną osobą w Twoim otoczeniu. Im lepiej zrozumiesz chorobę swojego dziecka, tym łatwiej będzie Ci zapewnić mu sku­teczne leczenie oraz właściwą edukację, a co za tym idzie zdrowsze i szczęśliwsze życie. To ty możesz spowodować tę kluczową różnicę. Nigdy o tym nie zapominaj.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 61 (1 egz.)
Book
In basket
Nazwa pierwszego autora wyróżniona typograficznie.
Indeks.
Neurolog Daniel Gibbs pisze refleksyjną, pouczającą, miejscami humorystyczną i wzruszającą relację z pierwszej ręki na temat życia we wczesnej fazie choroby Alzheimera. Splata wiedzę kliniczną, nabytą dzięki dekadom opieki nad pacjentami, z własnym przeżywaniem choroby. Widoczne na wynikach badań zmiany na swoim mózgu porównuje do tatuażu. A ten był w wielu społecznościach uważany za oznakę realizacji konkretnej misji.
This item is available in 4 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
All copies are currently on loan: sygn. 61 (1 egz.)
Filia Siódemka
There are copies available to loan: sygn. 929 (1 egz.)
Filia Chorzeń
There are copies available to loan: sygn. 61 (1 egz.)
Filia Medyczna
There are copies available to loan: sygn. 929 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 279-288. Indeks.
Jak wygląda wewnętrzny świat osoby autystycznej? Fascynująca podróż do wnętrza autystycznego umysłu wiedzie przez rozmaite struktury mózgowe, geny oraz codzienne doświadczenia osób autystycznych i ich opiekunów. Temple Grandin, sama będąca osobą autystyczną, pokazuje, że kluczem do zrozumienia autyzmu są zmysły, których odmienne funkcjonowanie warunkuje sposób doświadczania świata. Przygląda się różnym typom myślenia, których właściwe wykorzystanie, może prowadzić do zdumiewających rezultatów. Książka uczy osoby autystyczne, ich rodziny, lekarzy i terapeutów, jak rozpoznać i wykorzystać potencjał drzemiący w mózgu autystycznym, a pozostałym czytelnikom pozwala lepiej zrozumieć funkcjonowanie umysłu i działanie mózgu w ogóle.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 61 (1 egz.)
Filia Medyczna
There are copies available to loan: sygn. 616.8 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 319-377. Indeks.
Czy zdarza Ci się, że coś wiesz, ale nie umiesz wyjaśnić skąd? Czy rozwiązujesz problemy w niestandardowy sposób? Czy masz żywą wyobraźnię? Czy masz talent muzyczny, plastyczny lub mechaniczny? Jeśli tak – możliwe, że jesteś osobą myślącą wizualnie. Taki sposób myślenia przypomina trochę korzystanie z grafik Google’a lub oglądanie krótkich filmów na Instagramie lub TikToku. W Twojej głowie pojawia się sekwencja obrazów zrozumiała tylko dla Ciebie. Wśród osób myślących wizualnie są najwięksi wynalazcy tacy jak Thomas Edison, Alan Turing czy Elon Musk. Dla osób myślących wizualnie kluczowa jest możliwość nauki metodą prób i błędów. Dlatego często kiepsko sobie radzą w szkole, gdzie kładzie się nacisk na naukę teorii. Jak rozpoznać i wspierać naszych przyszłych inżynierów, projektantów, artystów? W swojej najnowszej książce Temple Grandin uczy rodziców, w jaki sposób mogą odkryć i rozwijać mocne strony swoich dzieci. Danie dziecku szansy na sukces jest czymś niezmiernie ważnym, a punktem wyjścia powinno być zrozumienie tego, jak ono myśli, a więc także, jak się uczy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Filia Gosławice
There are copies available to loan: sygn. 159.9 (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
Najpopularniejsza interpretacja teorii ewolucji Karola Darwina głosi, że przetrwają tylko najsilniejsi. Dlatego prześcigamy się w wymyślaniu nowych rodzajów broni, nowych sztuk walki i sposobów obrony. Czy słusznie? Brian Hare i Vanessa Woods rozprawiają się z błędnym rozumieniem myśli Darwina. Wyjaśniają, że z ewolucyjnego punktu widzenia najkorzystniejszą strategią jest przyjaźń. Opisują dotychczasowe odkrycia naukowe i eksperymenty psychologiczne, wyciągają wnioski z własnych badań nad zdolnością współpracy u różnych gatunków zwierząt oraz nad relacjami ludzi z psami. Przyglądają się także mrocznej stronie ludzkiej natury. Analizując przyczyny wojen i ludobójstw, zastanawiają się, jak to możliwe, że jesteśmy najbardziej tolerancyjnym, a jednocześnie najokrutniejszym gatunkiem na Ziemi.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Filia Medyczna
There are copies available to loan: sygn. 316 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliogr. s. 295-299. Indeks.
"Dlaczego Bóg i geometria? Dla kogoś, kto nie liznął historii filozofii, zestawienie to może być zaskakujące, ale każdy, kto cokolwiek słyszał o Platonie, wie, że „Bóg geometryzuje”. A jeżeli cała historia filozofii sprowadza się do kilku przypisów do Platona, jak utrzymywał Alfred North Whitehead, to któreś z nich muszą się odnosić do relacji między geometrią a Bogiem. Ponieważ zarówno filozofia, jak i geometria od dawna należą do obszarów moich zainteresowań, nie mogłem nie zastanawiać się nad tym, co to znaczy, że „Bóg uprawia matematykę”. Istnieje wiele opracowań historii geometrii i całościowych, i dotyczących poszczególnych okresów. Nie jest moim zamiarem pisanie jeszcze jednego. Istnieje również wiele podręczników historii filozofii i wcale nie mniej podręczników i monografii historii dogmatyki chrześcijańskiej. Także nie chcę dodawać do tej listy mojego własnego przyczynku. Interesuje mnie to, co można wyczytać, studiując obydwa te rodzaje dzieł, a czego w żadnym z nich nie napisano wprost, przynajmniej w wystarczająco pełnym zakresie. I ja nie pretenduję do pełności, ale może uda mi się przetrzeć szlak i uchwycić kilka idei, których nie widać, gdy się drąży tylko jedną z zaangażowanych stron."
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 1 (1 egz.)
Book
In basket
Filozofia przypadku : kosmiczna fuga z preludium i codą / Michał Heller. - Wydanie 2 poprawione - Kraków : Copernicus Center Press, copyright 2012. - 331 stron ; 20 cm.
Indeksy.
Jak oswoić przypadek? Czy jest on wyłomem w racjonalności, czy da się go jakoś ująć w matematyczne karby? Sformułujmy problem kontrastowo: czy światem rządzi Bóg, czy czysty przypadek? Komu można zadedykować Filozofię przypadku? Michał Heller przyznaje, że sam mógłby ją zadedykować Richardowi Dawkinsowi i Williamowi Dembskiemu, którzy spierają się o to, czy biologiczna ewolucja jest „ślepym zegarmistrzem”, czy raczej świadczy o „Inteligentnym Projekcie”. W biologicznej ewolucji przypadek odgrywa rolę nadrzędną – jest źródłem zmienności gatunków. Autor Filozofii przypadku proponuje szersze spojrzenie. Odwołując się do historii pojęcia przypadku i jego ewolucji wskazuje miejsce, jakie przypadki zajmują w strukturze całego Wszechświata. A miejsca te są… nieprzypadkowe. Dlatego Filozofię przypadku można zadedykować i polecić każdemu, kto potrafi dostrzec głębię samego pytania o istotę przypadku. I ciekaw jest odpowiedzi.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 13 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again