Sortowanie
Źródło opisu
Katalog księgozbioru
(1)
Forma i typ
Książki
(1)
Publikacje naukowe
(1)
Dostępność
dostępne
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(1)
Autor
Kwiek Marek (1966- )
(1)
Rok wydania
1990 - 1999
(1)
Okres powstania dzieła
1901-2000
(1)
Kraj wydania
Polska
(1)
Język
polski
(1)
Temat
Filozofia amerykańska
(1)
Filozofia francuska
(1)
Foucault, Michel (1926-1984)
(1)
Lyotard, Jean-François (1924-1998)
(1)
Postmodernizm
(1)
Rorty, Richard (1931-2007)
(1)
Gatunek
Analiza i interpretacja
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
Historia
(1)
1 wynik Filtruj
Książka
W koszyku
(Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu ; t. 20)
Bibliografia na stronach 183-192.
Pytania o społeczną pozycję i kulturową funkcję filozofów, a szerzej intelektualistów, stanowią nić przewodnią całej książki. Pytania owe nie pojawiają się w wersjach tytułowych, a brzmią choćby tak: czy są oni autokreacyjni, czy zmierzają do osiągnięcia własnej autonomii? (na podstawie paraewolucji myśli Rorty’ego z ostatnich kilkunastu lat), czy są bardziej filozoficzni, czy bardziej literaccy, czy większe nadzieje pokładają w filozofii czy literaturze, zwłaszcza powieści? (odpowiedź Rorty’ego); w jakiej mierze są antyplatońscy - i czy oznacza to, iż są antyfilozoficzni?; czy odbierają postmodernistycznemu światu tragizm - czy pozbawiają tragizmu ludzki los? (pytania Antygony, pytania postmoderny, pytania Lyotarda); czy są Jedynie estetyczni”, co oznacza - apolityczni i „obok-etyczni”, czyli pytania o splot etyki, estetyki i polityki, jak również o bieguny sztuki i polityki w myśli Lyotarda; i wreszcie czy są - w oparciu o drugą tradycję krytyczną, również wywodzącą się od Kanta, jak chce Foucault - zainteresowani „ontologią aktualności”, „ontologią nas samych”, czyli ujmując to terminem Lyotarda, czy interesują ich „znaki historii” (można by przy miotnikowo zapytać również tak: czy są „heglowscy”, ale w bardzo specyficznym i wąskim rozumieniu tego słowa, „heglowscy” Heglem piszącym Fenomenologię w zgiełku bitwy jenajskiej, jak opisuje go Alexandre Kojève, Heglem - odkrywcą „uczasowienia racjonalności” i historyczności wszelkiej myśli. Wspólną nić prezentowanych tu esejów można by upleść również z opozycji prywatne/ publiczne, przewijającej się przez wszystkie teksty. We wszystkich z nich można wyczytać pytanie - jak i starać się znaleźć prowizoryczną odpowiedź - o to, co ma dzisiaj robić intelektualista (filozof), o to, kim ma być. Jest to metakrytyczne pytanie o swoje własne dzieło, o swoją pracę, są to poszukiwania, w co ją wpisać, jak ją umieścić w kontekście kulturowym. Bo przecież poza tym, że można być czytanym albo nie, można być jeszcze użytecznym lub nie (użytecznym dzisiaj lub w przyszłości), można budować siebie bądź spajać społeczność, kreować swoje życie poprzez swoje dzieło bądź poprzez dzieło dawać niezobowiązujący przykład innym -jako wzór kreacji albo jako algorytm zmian otaczającego świata.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 1 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej